LOCTITE konstruktionslimning

Världens första hellimmade husvagn är starkare, lättare och torrare

Henkel och Elddis samarbetar om utveckling av en banbrytande process

Den brittiska husvagnstillverkaren Elddis har ändrat sina tillverkningsmetoder radikalt. Nu använder man en hellimmad konstruktion i stället för mekaniska fästmedel. Elddis slapp 800 skruvar när de började använda lim för konstruktionslimning och exteriör limning. Resultatet är revolutionerande: en kaross som är starkare, lättare och torrare än tidigare.

Låg vikt och mycket mer

Under de senaste åren har Elddis arbetat på att sänka vikten på sina husvagnar. Det skulle innebära att kunderna klarar sig med en lättare dragbil och skulle kunna välja olika tillbehör utan att överskrida viktgränsen. Ett annat designmål var att eliminera läckor. Men Elddis slutmål var frihet att designa produkter i alla storlekar och former, utan att begränsas av konstruktionstekniken.

Elddis utforskade olika alternativ och beslutade sig för att det mest lockande var att använda limmer med sina material. Henkel visste genom sin erfarenhet av konstruktionslimning inom flyg- och fordonsindustrin att metoden var användbar och var glada över att få tillämpa den inom fritidssektorn. Tillsammans inledde Henkel och Elddis en tre år lång utvecklingsprocess för att skapa världens första hellimmade husvagn.




"Sömsvetsning" med lim

LOCTITE UK 1366 B10 rekommenderades på grund av sin förmåga att stå emot de vibrationer som uppstår vid färd på ojämna vägar. Till en början stumfogades en husvagns sidoväggar med LOCTITE UK 1366 B10. Grundlig testning visade hållbarheten. Därefter infördes en kilspårsfog på alla passytor, vilket ökade bindningsytan med 63 %.
Den limmade konstruktionen är mer än 10 gånger starkare än originalet Sladdriga paneler är nu styva konstruktionskomponenter. Många av de ursprungliga stödstrukturerna av trä har blivit överflödiga och man har kunnat spara ännu mer vikt.



43 500 testkilometer

Nästa steg var att testköra den limmade husvagnen på väg Det fullastade fordonet färdades 43 500 km och uppfyllde med lätthet kraven enligt BS EN1645 del 1, grundstandarden för husvagnskonstruktion.
Därefter utsattes den limmade strukturen för tester som motsvarade en årsnederbörd samt för extrema temperaturer mellan -40 °C till +50 °C. Inga yttre tecken på vattenläckor syntes efter testerna, men ingenjörerna på Elddis demonterade hela konstruktionen för att kontrollera att alla delar var torra och alla fogar intakta. Resultatet är att Elddis har kunnat införa en 10-årsgaranti på karossen.

Henkels utvecklingsingenjörer erbjuder varje kund bästa möjliga hjälp med att välja rätt konstruktionslimmer för olika material. Kontakta oss – vi hjälper gärna till

Media och nedladdningar